Brood hoef je niet te mijden

Wie geen of te weinig brood eet, krijgt waarschijnlijk onvoldoende jodium binnen. Volgens de Nederlandse hoogleraar Robin Peeters is dit een niet te onderschatten probleem, zeker nu er steeds minder brood wordt gegeten. Klopt, zegt het VIGeZ, maar dit is niet de enige reden om brood of andere graanproducten te eten. Ze bevatten daarnaast nog andere essentiële voedingsstoffen die je nodig hebt om gezond te zijn.

Jodiuminname

Jodium is essentieel voor de werking van de schildklier. Een tekort kan leiden tot een verminderde productie van schildklierhormonen, een verdikking van de schildklier en allerlei lichamelijke klachten. Jodium is ook erg belangrijk voor de hersenontwikkeling en daarom essentieel tijdens de zwangerschap en voor jonge kinderen. Eind jaren 90 bleek uit onderzoek dat de inname van jodium bij verschillende leeftijdsgroepen uit de Belgische bevolking te laag was.

Van nature komt jodium vooral voor in zeevis, zeewier en eieren. Omdat de consumptie van deze producten bij de bevolking niet steeds voldoende is, beveelt de Hoge gezondheidsraad aan om gejodeerd zout (zout verrijkt met jodium) te gebruiken bij de bereiding van maaltijden thuis en buitenshuis (restaurant, bedrijfsrestaurant, schoolkantine,…). Zout is namelijk een goede drager voor jodium, maar het is uiteraard ook niet de bedoeling om al te kwistig met zout te zijn. Gejodeerd zout is met andere woorden niet gezonder dan gewoon zout.

De toevoeging van jodium aan brood is een bijkomende strategie die sinds 2009 gehanteerd wordt om het jodiumtekort in ons land tegen te gaan. Het gaat om een vrijwillige actie, die door de bakkerijsector wel goed opgevolgd wordt. Brood zit in onze cultuur ‘ingebakken’ en wordt dagelijks door bijna gans de bevolking gegeten. Bovendien is het maximaal zoutgehalte van brood in België vastgelegd via de wetgeving. Ook wie zelf zijn brood bakt, gebruikt dus best gejodeerd zout. Vragen en antwoorden over jodium, vind je terug op de website van de Hoge Gezondheidsraad.

Eender welk brood?

Zowel in wit als in bruin brood zit gejodeerd zout. Maar dit wil niet zeggen dat het niet uitmaakt welke broodsoort je eet.

Naast water is bloem of meel het belangrijkste ingrediënt van brood. Nuttige voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels zitten vooral geconcentreerd in de zemel van de graankorrel. Het spreekt voor zich dat producten op basis van volkoren bloem een gezondere keuze zijn. Geef dus de voorkeur aan producten op basis van volkoren tarwebloem in plaats van de geraffineerde varianten zoals wit brood, suikerbrood, sandwiches, witte pistolets of stokbrood…

De keuze in broodsoorten is erg uitgebreid. Bovendien is het niet altijd eenvoudig te achterhalen of deze nu op basis van volkoren bloem werden gemaakt.

We geven enkele tips:

  • De benamingen volkoren (of ‘volgraan’), bruin en wit wijzen op de uitmalingsgraad van de bloem die werd gebruikt. Volkoren of volgraan wijst erop dat 100% van de korrel werd verwerkt in de bloem, en dus alle zemelen er nog in zitten. Bij bruin brood is de bloem gedeeltelijk uitgezeefd en bij wit brood grotendeels.
  • De benaming tarwebrood, speltbrood, roggebrood enz. verwijst naar de graansoort die als hoofdingrediënt werd gebruikt. Meergranenbrood bevat een mengeling van verschillende granen. Er is echter niet bij wet bepaald hoeveel procent van de bloem afkomstig moet zijn van de graansoort waarnaar men het wil vernoemen. Er is met andere woorden geen zekerheid of brood dat verkocht wordt onder de naam speltbrood bereid is op basis van 100% volkoren speltbloem. De wet op de eerlijke handelspraktijken verbiedt wel een misleidende naamgeving. Een speltbrood met amper 10% speltbloem zou je dus als misleidend kunnen bestempelen. Deze benaming geeft geen idee over het vezelgehalte van het brood.
  • Hoe donkerder van kleur, hoe meer vezels? De kleur van het brood is niet steeds een goede indicator voor het vezelgehalte. Donkerbruin brood kan gekleurd zijn met mout, een natuurlijke kleurstof.

Om de uitmalingsgraad en de gebruikte meelsoorten in een bepaald brood te kennen, kan je dit best navragen bij de bakker of leverancier zelf. Op voorverpakte broden is deze informatie mogelijks beschikbaar in de ingrediëntenlijst. In die lijst moeten de gebruikte bloemsoorten en andere ingrediënten weergegeven zijn in afnemende volgorde. De bloemsoort die eerst staat zit er met andere woorden het meest in.

Afwisselen tussen verschillende broodsoorten én verschillende bakkers is steeds een goed idee. Het brood zelf bakken is natuurlijk ook een optie om zeker te zijn van de samenstelling ervan.

Havermout

De consumptie van havermout kende de voorbije jaren een sterke stijging, o.a. door adviezen uit de Voedselzandloper. Havermout staat eveneens in de groep ‘graanproducten en aardappelen’ van de actieve voedingsdriehoek en is een gezonde variant op brood. Het is een bron van zetmeel en vezels en geeft zijn energie langzaam vrij. Aan havermout wordt geen gejodeerd zout toegevoegd. Wie dus brood volledig weglaat en bijvoorbeeld vervangt door havermout moet erop letten dat hij of zij voldoende andere bronnen van jodium binnenkrijgt.

 

Bron: www.vigez.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *